PISA 2012 AKO ZRKADLO ŠTÁTNEHO ŠKOLSTVA V USA

26. marca 2014, olimata, Nezaradené

V Spojených štátoch majú celonárodnú kampaň, ktorá horlí za kvalitné štátom financované vzdelávanie. Podiel na nej majú učitelia, rodičia i zástupcovia miestnych komunít. Kritici štátneho školstva tvrdia, že ho treba privatizovať, dávať mu povzbudenia, testovať, obmedziť vplyv odborov, znižovať počet škôl a prepúšťať učiteľov. Americká federácia učiteľov1) na výčitky odpovedá v súvislosti s prezentáciou výsledkov Spojených štátov v šetrení PISA 2012, vyvracia päť hlavných mýtov o americkom školstve a navrhuje riešenia, ktoré sa opierajú o skúsenosti štátov s najlepšími výsledkami. Učiteľská federácia argumentuje vecne a prezentuje aj svoj návrh ciest k zlepšeniu.

Pre pedagogickú obec na Slovensku by mohol byť inšpiratívny a príťažlivý spôsob komunikácie odborníkov s verejnosťou prostredníctvom virálneho videa2). Niektoré oznámenia sú na hranici prílišného zjednodušenia, ale ak by slovenskí učitelia prezentovali svoje názory takto vecne a zrozumiteľne, majú šancu vtiahnuť do debaty aj širšiu verejnosť.

PISA 2012 a mýty o americkom štátnom školstve

Mýtus 1: Výsledky amerických žiakov sa zhoršujú

V skutočnosti sa výsledky stabilne pohybujú okolo priemeru OECD. Na zlepšenie treba kompenzovať socioekonomickú nerovnosť žiakov. Finančná nedostatočnosť (chudoba) negatívne vplýva na školské výsledky.

Mýtus 2: Do školstva už ide príliš mnoho peňazí

Výdaje zo štátneho rozpočtu na školstvo sú v USA pomerne vysoké, veľká časť však pripadá na elitné univerzity. Prioritou by malo byť zaistenie kvalitných učebných materiálov aj pre deti z chudobných rodín a ponuka kvalitných predškolských ustanovizní.

Mýtus 3: Učitelia majú vysoké platy a krátky pracovný čas

Učitelia na amerických základných školách trávia vyučovaním najviac času zo všetkých štátov zúčastnených na prieskume PISA 2012. Ich platy sú ale hlboko pod priemerom. V štátoch s najlepšími výsledkami využívajú učitelia pracovný čas aj na vzájomnú spoluprácu, hodnotenie práce a komunikáciu s rodičmi.

Mýtus 4: V iných štátoch sú kvalitnejší učitelia

Toto tvrdenie OECD je nepodložené. Štáty s najlepšími výsledkami zaisťujú učiteľom kvalitnú odbornú prípravu a podporu v priebehu celej ich profesijnej dráhy.

Mýtus 5: Učiteľské odbory stoja v ceste snahám o zlepšenie

V štátoch OECD s najlepšími výsledkami sú zároveň najsilnejšie učiteľské odbory. OECD odporúča s odbormi spolupracovať a zbytočne z nich nerobiť zloducha.

Federácia učiteľov navrhuje

 

1) American Federation of Teachers je profesijná organizácia, ktorej poslaním je presadzovať spravodlivý prístup, demokraciu a kvalitné vzdelávaní v štátnych školách.

2) Virálny marketing je marketingová metóda, ktorá na propagáciu výrobku či posilnenie povedomia značky, využíva to, že ľudia majú tendenciu informovať svojich známych o výrobkoch, službách či informáciách, ktoré sami považujú za hodné pozornosti.

18. 03. 2014